Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

W obecnych czasach, coraz większa liczba osób woli pracować ?na własną rękę? niż u kogoś, stąd rosnące zainteresowanie zakładaniem działalności gospodarczej. Można zauważyć, że w tej chwili jest to znacznie prostsze niż jeszcze kilka lat temu, ale też i tańsze. Z jakimi kosztami musimy się liczyć przy zakładaniu u prowadzeniu działalności gospodarczej?

 

Zakładanie działalności gospodarczej

Do 2009 roku za rejestrowanie działalności gospodarczej musieliśmy płacić. Teraz wpis do CEIDG jest całkowicie darmowy. Każdemu początkującemu przedsiębiorcy zależy na cięciu kosztów (warto o to zapytać najbliższą księgowość, np. www.dobry-ksiegowy-krakow.pl/kontakt), dlatego też możemy skorzystać z preferencyjnych składek ZUS przez pierwsze 2 lata naszej działalności.

 

Koszty administracyjno-sądowe

Po bezpłatnym wpisie o zarejestrowanie firmy czeka na nas niestety szereg opłat. Jako czynny podatnik VAT lub VAT-UE zapłacimy 170zł. Jeśli rejestrujemy spółkę jawną musimy liczyć się z kosztem 500zł za wpis do KRS i 100zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ponadto, poniesiemy koszty na rejestrację samochodu, który na pewno będzie nam potrzebny, za wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych (110zł), zaświadczenie o numerze nadania NIP (21zł), zaświadczenie, które potwierdzi brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu nabywanych z krajów UE pojazdów (160zł), zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami lub stwierdzające stan zaległości (21zł), pozwolenia lub koncesje (1087zł), zezwolenie na sprzedaż alkoholu.

warto zerknąć:  Windy budowlane - czyli usprawniamy pracę na budowie

 

Podatki

Nikt ich nie lubi, ale płacić musi każdy. Na początku czekają nas opłaty związane z takimi podatkami jak: podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatek od nieruchomości, podatek akcyzowy czy cło.

 

Inne opłaty

Poza podatkami musimy pamiętać o udzieleniu pełnomocnictw, za które trzeba zapłacić, kosztach notarialnych, sądowych i opłatach członkowskich, jeśli chcemy przynależeć do jakiegoś stowarzyszenia, a to dosyć istotna kwestia.

 

Bieżące koszty działalności gospodarczej

Oczywistą sprawą jest to, że musimy się liczyć z kosztami, które są związane z funkcjonowaniem biura. Pieczątka firmy jest obowiązkowa. Ile za płacimy za jej wyrobienie zależy od miejsca, w którym złożymy zamówienie. Poza tym, trzeba pamiętać o kupnie materiałów biurowych i urządzeń. Do tego dochodzi czynsz, opłaty za media, abonament za Internet czy telefony, usługi informatyczne, reklamowe itp. Do tego dochodzi ubezpieczenie działalności, koszty związane z transportem, czyli samochody, paliwo, usługi serwisowe itd.

warto zerknąć:  Sprzedajesz przez internet? Prowadzisz firmę w sieci? To musisz wiedzieć!

 

Pracownicy

Zatrudniając osoby do pracy trzeba wybrać formę współpracy, czy będzie to umowa o pracę, umowa o dzieło czy umowa o zlecenia. Od tego zależą składki ZUS, które ponosi pracodawca, czyli my.

 

Biuro rachunkowe

Warto zastanowić się nad wyborem dobrego biura rachunkowego. Unikniemy tym samym skomplikowanej księgowości, ale też, chociaż częściowo, zmniejszą się nasze obowiązki i nie będziemy musieli się martwić o rachunkowość w naszej firmie. To przydatna pomoc, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynamy swoją przygodę z prowadzeniem działalności gospodarczej.