Podatek akcyzowy od samochodów osobowych ? co to jest? Jak go obliczać?

Podatki dotyczą nas wszystkich. Na każdym z nas ciąży odpowiedzialność za stan budżetu państwa, musimy więc bez szemrania płacić tę daninę, jeśli chcemy, by państwo mogło się rozwijać. Jedną z form jest podatek akcyzowy. Dotyczy on na przykład samochodów osobowych, a ponieważ teraz już prawie każdy ma auto, warto dobrze orientować się w podatkowych przepisach.

Podatek akcyzowy – to nie takie skomplikowane!

Z podatkami wiecznie są jakieś problemy. Wypełniając deklaracje podatkowe, nieraz mamy wrażenie, że całkiem pogubiliśmy się w tym wszystkim. Nie trzeba jednak tracić głowy. Nawet jeśli trudno nam poradzić sobie z tym wyzwaniem, możemy liczyć na pomoc specjalnie w tym celu tworzonych programów. Znając zasady obliczania akcyzy powinniśmy prawdzie jakoś sobie z tym poradzić, ale w razie potrzeby podatek akcyzowy obliczymy także kalkulatorem akcyzy przez internet np. http://www.kalkulator-akcyzy.pl/, jak więc widać, mamy do dyspozycji odpowiednie narzędzia, które ułatwią nam cały ten proces.

warto zerknąć:  Co to jest kredyt odnawialny i dla kogo się nadaje?

Czym dokładnie jest podatek akcyzowy?

Akcyza, podobnie jak na przykład VAT czy podatek od gier losowych, to rodzaj podatku pośredniego, czyli publicznej, bezzwrotnej daniny, której celem jest zasilenie państwowego budżetu. Podatek akcyzowy nakładany jest na część produktów konsumpcyjnych.

Na jakiej zasadzie wybiera się, które produkty obłożyć tym podatkiem? To już zależy od tego, jakie zadania państwo przed sobą stawia, bo wpływy do budżetu nie zawsze są tym jedynym. I tak na przykład bardzo wysoka, dochodząca nawet do siedemdziesięciu pięciu procent ceny końcowej, akcyza na produkty szkodliwe dla zdrowia, takie jak napoje alkoholowe czy wyroby tytoniowe, ma na celu ograniczyć na nie popyt.

Na ogół jednak akcyza dość jednoznacznie kojarzy nam się raczej po prostu ze stosunkowo prostym sposobem, w jaki państwo może podratować swój budżet. Stąd też podatek taki nakłada się na te dobra, które wiążą się z wysoką akumulacją zysku, co znaczy, że przy względnie niewielkich kosztach produkcji cieszą się wysokim popytem. Warto tu dodać, że w przypadku samochodów osobowych roczne wpływy do budżetu państwa z akcyzy mogą sięgać nawet ponad dwóch miliardów złotych.

warto zerknąć:  Co to są inwestycje alternatywne?

kalkulator i drobne

Jakie samochody objęte są akcyzą?

A jak to jest z tymi samochodami osobowymi? Czy wszystkie objęte są podatkiem akcyzowym? Otóż zgodnie z ustawą z 6 grudnia 2008 roku, jeśli chodzi o samochody osobowe, to opodatkowanie dotyczy trzech aspektów: importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego, a także pierwszej na terytorium kraju sprzedaży auta, które na terytorium kraju nie jest zarejestrowane. Akcyza zatem dotyka nas w przypadku zarówno nowych jak i sprowadzonych zza granicy samochodów, które zostają po raz pierwszy zarejestrowane w Polsce.

Od czego zależy wysokość akcyzy?

Ile podatku akcyzowego będziemy musieli zapłacić? Jakie czynniki decydują o jego wysokości? Otóż w wypadku samochodów osobowych wysokość akcyzy uzależniona jest od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest wartość samochodu, drugim natomiast pojemność jego silnika.

Pierwszy czynnik wydaje się dość oczywisty, ale jak przedstawia się sprawa z ową pojemnością silnika? W jaki sposób warunkuje ona wysokość akcyzy? Otóż należy tu zapamiętać przede wszystkim jedną szczególną wartość liczbową ? 2000 centymetrów sześciennych. Ta właśnie liczba o wszystkim decyduje, wyznacza pewną wyraźną granicę, powyżej której stawka akcyzy wynosi 18,6% podstawy opodatkowania.

warto zerknąć:  Jak szybko zarobić pieniądze w wieku 16 lat?

Natomiast dla samochodów o pojemności silnika poniżej 2000 centymetrów sześciennych stawka wynosi już tylko 3,1% podstawy. Jeśli zatem chcemy zaoszczędzić na akcyzie, powinniśmy ? jak z tego wynika ? stawiać na tańsze auta z małymi silnikami.

Idą zmiany?

Już od jakiegoś czasu planowane są zmiany w ustawie o podatku akcyzowym. Choć na razie projekt nowej ustawy nie został jeszcze sfinalizowany (a nawet można odnieść wrażenie, że utknął w martwym punkcie), warto wiedzieć, czego możemy spodziewać się w przyszłości.

Proponuje się więc, żeby wysokość podatku akcyzowego uzależnić dodatkowo od wieku samochodu, a także normy poziomu emisji spalin ? wszystko zatem w trosce o środowisko. Obowiązek podatku w tym projekcie nie obejmowałby samochodów elektrycznych (jako szczególnie ekologicznych) i zabytkowych oraz motocykli i autobusów. W przypadku pojazdów o silniku hybrydowym natomiast proponowano, by wartość akcyzy pomniejszać o 20%. Ile wyjdzie z tych planowanych zmian ? czas pokaże.