Transport samochodowy to najprężniej rozwijająca się, najlepiej rozbudowana i najpopularniejsza metoda transportu towarów w Polsce. W tej branży pracy nie brakuje, każda firma, która coś produkuje bądź sprzedaje w mniejszym lub w większym stopniu korzysta z pomocy firmy transportowej. Do wyboru mamy zawód kierowcy krajowego bądź międzynarodowego, spedytora lub logistyka.
Droga do wykonywania każdego z tych zawodów jest inna. Najpopularniejszą ? choć wcale nie najłatwiejszą ? ścieżką kariery jest zawód kierowcy międzynarodowego. Aby nim zostać, należy spełnić szereg wymogów, zdobyć wiele uprawnień, a później ? nieustannie poszerzać posiadaną wiedzę i nabywać doświadczenie.
• Uwarunkowania fizyczne i psychiczne
• Temperament i cechy osobowości
• Dbałość o utrzymanie zdobytych uprawnień
Kurs kwalifikacji wstępnej
Aby zostać zawodowym kierowcą, trzeba spełnić wiele wymogów formalnych. Jeśli komuś wydaje się, że wystarczy uzyskać odpowiednią kategorię prawa jazdy, jest w błędzie. Oprócz ukończenia kursu i zdania egzaminu na prawo jazdy kategorii C+E, należy ukończyć kurs kwalifikacji wstępnej (lub wstępnej przyspieszonej) obejmujący zagadnienia związane m.in. z zagrożeniami związanymi z wykonywanym zawodem, optymalizacją zużycia paliwa, czy bezpiecznym mocowaniem ładunku, a jeśli planujemy przewozić towary niebezpieczne, należy również ukończyć kurs ADR.
Uwarunkowania fizyczne i psychiczne
Oprócz uprawnień do kierowania pojazdami i przewozu towarów określonego rodzaju, należy posiadać odpowiednie uwarunkowania fizyczne i psychiczne. Każdy, kto chce pracować w transporcie drogowym jako kierowca, musi przejść badania lekarskie oraz testy psychologiczne. Podczas badań lekarskich zwraca się szczególną uwagę, czy kandydat nie ma problemów ze wzrokiem, słuchem, układem krążenia, cukrzycą, narządem równowagi.
Temperament i cechy osobowości
Testy psychologiczne z kolei sprawdzają m.in. poziom inteligencji, koncentracji, czas reakcji, służą także określeniu temperamentu i cech osobowości kandydata na kierowcę. Zawodowy kierowca myślący o stałej pracy w transporcie drogowym musi wykazywać się dużą podzielnością uwagi, dobrą koncentracją, powinien być odporny psychicznie oraz potrafić radzić sobie ze stresem.
Oczywiście oprócz tego wszystkiego musi to być osoba, która zniesie długą rozłąkę z bliskimi, życie na walizkach i średnio komfortowe warunki życia w podróży (sen w samochodzie na parkingu lub w tanim motelu, wyżywienie w formie konserw lub obiady w tanich przydrożnych barach).
Dbałość o utrzymanie zdobytych uprawnień
Oprócz uzyskania niezbędnych kwalifikacji oraz posiadania odpowiednich cech osobowościowych, kierowca musi dbać o utrzymanie zdobytych uprawnień. Formalności związane z transportem drogowym są pod tym względem nieubłagane: kierowca zawodowy co 5 lat musi uczestniczyć w szkoleniu okresowym, składającym się z 35 godzin wykładów.
To wszystko po to, by móc pracować w transporcie krajowym i międzynarodowym, nie stwarzając zagrożenia dla siebie, ani dla innych uczestników ruchu drogowego. Warto przejść przez te wszystkie trudności, by móc cieszyć się stałą posadą, atrakcyjnym wynagrodzeniem i możliwością zobaczenia kawałka świata.
Po prostu trzeba wysłać CV do odpowiednich firm 😉 i mieć kwalifikacje.
W sumie nie jest to takie trudne, jak się wydaje, przecież wielokrotnie słyszałam o tym, jak to ludzie nie mogli znaleźć pracy i ostatecznie wylądowali właśnie w transporcie.