Dla kogo dieta bezglutenowa

Dieta bezglutenowa stała się ostatnio niezwykle popularna. Polecają ją lekarze, znani aktorzy i popularni sportowcy. W sklepach coraz częściej widzimy reklamy produktów bezglutenowych. Pszenica posądzana jest o wywoływanie chorób metabolicznych i autoimmunologicznych oraz sprzyjanie nadwadze i otyłości. W związku z tym, czy każdy z nas powinien wykluczyć gluten z diety w ramach profilaktyki zdrowotnej?

1. Co to jest gluten?

Gluten to białko, składające się z prolaminy i gluteliny, które są magazynowane w zarodku ziaren zbóż. Prolaminy to gliadyna w pszenicy, sekalina w życie i hordeina w jęczmieniu. Gluten nadaje produktom elastyczność, sprężystość i lepkość, jest także nośnikiem smaku. Z tego też powodu jest szeroko wykorzystywany w przemyśle spożywczym. Znajdziemy go w produktach zbożowych (płatki śniadaniowe, bułki, pieczywo tostowe), żywności przetworzonej (gotowe sosy, wędliny, zupki, krakersy), a nawet w jogurtach i przyprawach.

warto zerknąć:  Wpływ odżywiania na kondycję piersi

2. Czym jest celiakia?

Celiakia jest przewlekłą chorobą ogólnoustrojową o podłożu autoimmunologicznym. U chorych dochodzi do przechodzenia białek glutenowych przez ochronną barierę śluzówkową jelit i powstawania stanu zapalnego w jelicie cienkim, który w konsekwencji doprowadza do uszkodzenia i zaniku kosmków jelitowych. Jedyną formą leczenia celiakii jest stosowanie ścisłej diety bezglutenowej. O nowych i starszych metodach leczenia celiakii możesz przeczytać na www.akademiadietetyki.pl/celiakia-stare-i-nowe-metody-leczenia.

szczere pole pszenicy

3. Nadwrażliwość na gluten

Wśród części osób, u których wykluczono celiakię, może występować jednak nadwrażliwość pokarmowa na gluten, zwana również niealergiczną nadwrażliwością na gluten lub też nietolerancją glutenu, które określane są mianem NGCS- Nieceliakalną Nadwrażliwością na Gluten. Etiopatogeneza tego schorzenia nie jest do końca poznana ale w przeciwieństwie do celiakii, schorzenie to nie ma podłoża genetycznego. W przypadku wystąpienia NGCS zalecane jest przestrzeganie diety bezglutenowej.

warto zerknąć:  Soczewki kontaktowe - fakty i mity

4. Czy zrezygnować z glutenu?

Wiele osób wyklucza jednak gluten bez medycznie uzasadnionych przyczyn. Nie ma obecnie badań mówiących o tym, aby gluten był szkodliwy dla osób zdrowych. Co więcej, pełnoziarniste produkty zbożowe są podstawą piramidy zdrowego żywienia.

Dieta bezglutenowa nie jest również dietą odchudzającą. Zaobserwowany ubytek wagi jest spowodowany odstawieniem produktów o dużej gęstości energetycznej, takich jak jasne pieczywo, słodycze, przetworzona żywność, a nie wynikiem szkodliwego działania glutenu. Takie same efekty można uzyskać wykluczając słodycze, pizzę, białe pieczywo i słodkie napoje z codziennej diety. Z kolei nieumiejętne stosowanie diety bezglutenowej może spowodować niedobory pokarmowe i pogorszenie stanu zdrowia.

warto zerknąć:  Jak mieć zgrabne uda i pośladki?

Podsumowując, dietę bezglutenową muszą stosować osoby chore na celiakię i NCGS. Polecana jest również osobom cierpiącym na niektóre choroby autoimmunologiczne, jak niedoczynność tarczycy czy choroba Hashimoto. Osobom zdrowym sugeruje się ograniczenie (ale nie wyeliminowanie) glutenu w produktach wysoko przetworzonych (słodkie bułki, bagietki, pizza, pieczywo tostowe, hamburgery, zapiekanki) na rzecz zdrowszych zamienników, takich jak brązowy ryż, różne gatunki kasz czy pełnoziarniste mąki.