Każdy, kto zrealizował swoje marzenie o własnej restauracji wie, jak duża jest konkurencja i jak istotna jest dopasowana reklama. Jak zaplanować najlepszą strategię i zoptymalizować działania promujące Twoją knajpkę?
Podstawy skutecznej promocji restauracji
Promocja i reklama restauracji (więcej o tym na stronie: http://marketingwgastronomii.pl/) to paliwo sukcesu ? a wiadomo, że bez niego nawet najlepsze auto nie ruszy. Nawet jeśli Twój lokal serwuje doskonałe dania, daleko nie zajedziesz, jeśli klienci się o nim nie dowiedzą. Jak puścić w ruch lawinę sukcesu? Jak sprawić, żeby Twoja restauracja stała się kultowym miejscem na lokalnej mapie? Mówiąc w skrócie ? aby restauracja była na topie musisz zawalczyć o podstawowe 3 elementy:
Reklama restauracji offline
Restauracja to miejsce gościny, zadbaj więc o to, żeby Twój lokal był otwarty na ludzi i ich pomysły. Organizuj u siebie lokalne wydarzenia, spotkania tematyczne, autorskie wieczory lub charytatywne licytacje. Wspieraj lokalne inicjatywy i gość je w swoim lokalu. Możesz też organizować tematyczne wieczory, darmowe godziny lub posiłki urodzinowe. Niech wieść o Twoim lokalu się niesie ? naturalnie. Organizuj warsztaty kulinarne, spotkania z autorytetami lub lokalnymi talentami. Bądź ciekawym i gościnnym miejscem, w którym bije serce miasta/dzielnicy. Działania promocyjne warto wspierać dopasowanymi materiałami reklamowymi dla restauracji.
Wydruki reklamowe dla restauracji to bardzo istotny element reklamowo-promocyjny. Wbrew pozorom, klienci zwracają uwagę na wygląd menu, ulotek i wydruków dekoracyjnych w restauracji. Materiały reklamowe dla branży gastronomicznej powinny być dopasowane do danego brandu i spójne z całą identyfikacją wizualną. Warto zaprosić do współpracy dobrego projektanta i już na początku promocji restauracji ? stworzyć spójne szablony i zasady projektowania każdego materiału.
Jakie wydruki dla restauracji warto mieć? Oczywiście menu ? składane, szyte lub formie kart, nie zapominając też o menu w formie ulotki, doręczanej np. do dań na wynos. Menu warto także wydrukować na tekturowych prezenterach na stół ? dodając tam informacje o sezonowych przysmakach (wraz z apetycznymi zdjęciami). Warto także rozważyć wydrukowanie podkładek pod talerze ? uzupełnienie ich ciekawym projektem, bazgrolnikiem, opisem promocji lub konkursów.
Istotnym elementem są też szyldy zewnętrzne lub naklejki na szybę. Aktualne menu i zaproszenie na degustację będzie dobrze się prezentować na zadrukowanym potykaczu. Warto zamówić tez dedykowane opakowania na wynos ? kartony, torby papierowe i kupony rabatowe, wręczane klientom. Każda restauracja powinna zainwestować w taki poligraficzny starter ? by powoli, acz konsekwentnie budować spójny, rozpoznawalny brand.
Promocja restauracji online
Działania online powinny być przeplatane i uzupełniane działaniami w sieci. Coraz więcej restauracji posiada konta na Facebooku, codziennie przedstawiając świeże danie dnia. Pozwala to zachować trwały kontakt z użytkownikami. Nie zapomnij o dokumentowaniu wszystkich wydarzeń i wrzucaniu relacji na social media. Uczestnicy sami zaczną się oznaczać i udostępniać zdjęcia, dzięki czemu zyskasz naturalny rozgłos.
Warto też dzielić się wiedzą na kanale YT, profilach lub na blogu ? zdradzając przydatne tricki kulinarne lub pomysły na pyszne i szybkie danie do pracy. Warto dzielić się wiedzą i przydatnymi trickami ? klienci na pewno to docenią.
Zachęcaj swoich obserwatorów do dzielenia się spostrzeżeniami i współtworzenia Twojego menu. Najlepsza droga do serca klientów wiedzie przez restaurację prowadzoną z sercem, smakiem i szczerą pasją. Pamiętaj, by zapracować na dobre opinie klientów ? a nie kupować je. Dobre relacje z gośćmi to najlepsza inwestycja ? promocja i reklama może ją tylko utrwalić.