sushi

Jak wybrać ryż do sushi? Jaki najzdrowszy ryż do sushi?

Sushi jest japońską potrawą, która zdobyła ogromną popularność na całym świecie. Składa się przeważnie z ugotowanego ryżu zaprawionego octem ryżowym oraz dodatków w postaci surowych owoców morza, ryb, warzyw, japońskiego omletu i wodorostów nori.Większości polskich miast można znaleźć restauracje, które serwują sushi, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby tę potrawę przygotować samemu w domu. Jak to zrobić? Jaki ryż na sushi jest najlepszy?

Jak wybrać ryż do sushi?

Wbrew pozorom wybór odpowiedniego ryżu do sushi nie jest prosty. Nie każdy ryż nadaje się do przygotowania tego dania, dlatego warto nieco zgłębić ten temat, zanim kupimy wszystkie składniki, zaczniemy gotować ryż, który jemy na co dzień i okaże się, że z jakiegoś powodu nie da się z niego uformować wałków, które następnie trzeba pokroić, a cała potrawa się rozpada i smakuje nieco inaczej, niż byśmy tego oczekiwali.

Aby przygotować naprawdę smaczne sushi trzeba użyć odpowiedniej techniki oraz dobrej jakości składników, w tym ryżu, który będzie się odpowiednio kleił i ułatwi nam pracę, zamiast ją utrudniać. W sklepach dostępne są różne rodzaje azjatyckiego ryżu, który jest nieco droższy od tego, który większość z nas je na co dzień, ale zapewniamy, że warto go kupić. Ryż, który najlepiej nadaje się do sushi, nazywa się „shari” i różni się od innych gatunków tym, że jest zakwaszany. Jest on krótkoziarnisty i określany jako „mleczny”. Idąc na zakupy, najlepiej jest skierować swoje kroki do dużych marketów, w których najczęściej znajdują się działy z produktami z różnych krajów i na pewno znajdzie się tam również ryż świetnie nadający się do przyrządzenia sushi.

 

Właściwości odżywcze ryżu

Ryż spożywany jest przez ludzi od wieków. Pasuje do wielu potraw, można z niego przyrządzać dania główne, zupy, sałatki, przekąski… Jednak pomimo ogromnej popularności tego produktu spożywczego, większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie właściwości odżywcze posiada. W ryżu znajdziemy nasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany oraz białko. To jeszcze nie wszystko, gdyż jest on także źródłem witamin z grupy B, błonnika, potasu, żelaza, manganu, fosforu, selenu oraz witaminy E. Ponadto ryż pozytywnie wpływa na poziom cukru we krwi, a także obniża poziom cholesterolu.

Jak przygotować ryż na sushi?

Pierwszym krokiem jest dokładne przepłukanie ryżu chłodną wodą. Następnie zalewamy go zimną wodą i odstawiamy na około pół godziny. Po upływie tego czasu możemy zacząć gotować ryż, najlepiej robić to w garnku o grubym dnie. Jeśli chodzi o proporcje ilości wody do ryżu, to powinna ona wynosić 1:1,3 (ryż:woda). Garnek przykrywamy pokrywką i stawiamy na kuchence. Czekamy, aż woda się zagotuje, następnie zmniejszamy ognień i gotujemy przez 7-10 minut. Gdy ryż wchłonie wodę, zdejmujemy garnek z kuchenki i czekamy jeszcze 10 minut, aż napęcznieje.
Po ugotowaniu ryżu należy go odpowiednio doprawić. Można w tym celu wykorzystać gotową mieszankę lub przyrządzić ją samodzielnie. Potrzebne do tego składniki to:

  • ocet ryżowy (4 łyżki),
  • cukier (2 łyżki),
  • sól (1 łyżeczka).

Wszystkie te składniki mieszamy i aż do całkowitego rozpuszczenia. Mieszankę wlewamy do jeszcze ciepłego ryżu i delikatnie mieszamy, a następnie czekamy, aż całkiem wystygnie.

zostaw komentarz