Większość osób, myśląc o ADHD, ma przed oczami niegrzeczne dziecko. Niegrzeczne, czyli takie, które nie potrafi usiedzieć w miejscu, wszędzie jest go pełno, jest nadpobudliwe, nie potrafi się skupić, ma problemy z wyrażaniem emocji. Problem w tym, że dziecko, które nie ma ADHD, a jest po prostu łobuzem, też może niektóre te cechy wykazywać. Jak więc to rozróżnić? Jak rozpoznać ADHD u dziecka?
1. Jak rozpoznać ADHD u małego dziecka?
2. A jak poznać, że duże dziecko ma ADHD?
3. Zadawanie pytań
4. Obserwuj zachowanie dziecka
5. Kiedy do specjalisty?
1. Jak rozpoznać ADHD u małego dziecka?
Rozpoznać ADHD można już u bardzo małego dziecka. Istnieją różne metody rozpoznawania tego schorzenia, te bardziej i mniej profesjonalne. Jak wychwycić ADHD ma rodzic?
Istnieją pewne symptomy, które mogą wskazywać na wystąpienie tego zespołu. Jak podają specjaliści z moxo-adhd.pl to być przyspieszony albo spowolniony rozwój mowy, problemy ze spokojnym spaniem, ataki kolki, dłuższy czas wykonywania różnych czynności, kłopoty z jedzeniem, np. wymioty lub słabszy odruch ssania.
Takie dziecko, kiedy uczy się chodzić, może być nadmiernie ruchliwe. Co charakterystyczne dla ADHD, maluch może często mieć jakieś urazy, ponieważ jego zachowanie jest w dużym stopniu nieprzewidywalne i nagłe. Leczenie ADHD jest długotrwałe, dlatego najlepiej wychwycić te zachowania jak najszybciej.
2. A jak poznać, że duże dziecko ma ADHD?
Dziecko z ADHD w wieku przedszkolnym ma problemy z nauką. Głównie objawia się to tym, że nie może się na niczym skupić, często zapomina jakiegoś zeszytu czy książki, nie mówiąc już o tym, że trzeba było coś zrobić na następne zajęcia. Takie dziecko jest ciągle roztargnione, ma problem z zachowaniem uwagi, zaczyna drugą rzecz, a nie kończy poprzedniej. Zdarza się, że może być również agresywne, zwłaszcza w stosunku do rówieśników, do których nie potrafi się dostosować.
3. Zadawanie pytań
Charakterystyczne dla rozwoju dziecka jest zadawanie setki pytań. Zazwyczaj dzieci, które ciekawi jakieś zagadnienie, słuchają z uwagą odpowiedzi rodzica czy nauczyciela. Dziecko z ADHD po zadaniu pytania nie jest już zainteresowane słuchaniem odpowiedzi, znajduje nową aktywność, ten temat już go nie dotyczy.
4. Obserwuj zachowanie dziecka
Podstawą rozpoznania ADHD u dziecka jest wnikliwa obserwacja jego zachowań. Należy jednak pamiętać, że wymienione objawy nie zawsze muszą być jednoznaczne z ADHD. Istnieje szereg chorób, gdzie symptomy są zupełnie podobne.
5. Kiedy do specjalisty?
Kiedy rodzic zauważy, że coś jest nie tak, że dziecko ma zaburzenia uwagi, ma problem z dostosowaniem się do otoczenia itd. najlepiej, żeby zwrócił się do specjalisty w celu postawienia właściwej diagnozy.
Należy zgłosić się do psychologa lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie obserwacja dziecka i odpowiednie badania pozwolą stwierdzić, czy faktycznie mowa tutaj o ADHD.
Objawy tej choroby z reguły występują do siódmego roku życia. Po postawieniu diagnozy zostanie ustalona odpowiednia terapia i wydane orzeczenie, które ważne będzie dla wychowawców i nauczycieli. Warto jednak pamiętać, że dziecko z ADHD spokojnie może uczyć się w każdej szkole i nie ma potrzeby zmieniania jej, gdy tylko rodzic dowie się o takiej diagnozie.
Jeśli rodzic zauważy jakikolwiek z wyżej wymienionych objawów, to powinien koniecznie skonsultować się ze specjalistą. Bo samemu lepiej nie stawiać jednoznacznych diagnoz.