Fitness – co właściwie oznacza i dlaczego cieszy się dużą popularnością?

Gdzie nie spojrzymy, wszędzie możemy zobaczyć reklamy klubów fitness. Ma to oczywiście wiele zalet, ponieważ ludzie, którzy regularnie uprawiają sport, są znacznie bardziej efektywni w pracy i rzadziej chorują. Skąd jednak tak wielka popularność? Czym właściwie jest fitness i skąd się wziął. Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedzi w poniższym artykule.

1. Fitness – co to znaczy?

Fitness to oczywiście angielskie słowo, które oznacza „pasowanie” lub „stosowność”. Wydaje się trochę abstrakcyjne, więc już śpieszę z wyjaśnieniem. Znaczenie tego terimnu odnosi się do dopasowania do wymagań współczesności. Zadaniem ćwiczeń fizycznych ma być nie tylko obniżenie masy ciała, lecz również zyskanie większej energii do działania, poprawienie odporności czy lepsze radzenie sobie ze stresem. Fitness to więc nie tylko same ćwiczenia, lecz cała filozofia bycia gotowym do działania i dbania o swój organizm w najlepszy możliwy sposób.

warto zerknąć:  Leczenie paradontozy, czyli nie trać zębów!

Nie każdy ma również świadomość tego, że zajęcia fitness oferują wiele odmian, typów (przykład na fitnessplatinium.pl), a nie są skończonym zestawem ćwiczeń, które powinniśmy wykonywać w odpowiedniej ilości powtórzeń. Ilość odmian fitnessu jest tak wielka, że każdy jest w stanie znaleźć coś dla siebie.

fitness hantle ćwiczenia

2. Krótka historia fitnessu

Pewnie nikt z Was się nie spodziewał, że fitness ma coś wspólnego z podróżami w kosmos. Okazuje się, że ma i to całkiem sporo. Dr. Kenneth Cooper, chcąc zadbać o kondycję astronautów wymyślił aerobik, czyli najbardziej podstawową część ćwiczeń fitnessowych. Jego program miał poprawić wydolność układu krążenia i układu oddechowego w niekorzystnych dla ludzkiego organizmu środowisku, jakim jest brak grawitacji. W latach 60 pojawiło się jego książkę, która spopularyzowała ten rodzaj aktywności fizycznej.

Nie małą rolę w procesie popularyzacji fitnessu odegrały aktorki, a szczególnie jedna z nich, czyli Jane Fonda. Podczas kręcenia jednego z filmów nabawiła się kontuzji. By wrócić do formy, zaczęła uczęszczać na zajęcie aerobowe z muzyką. Fakt, że przyczyniły się znacząco do poprawy jej stanu zdrowia sprawił, że aktorka zaczęła je promować. Od tej pory nie było odwrotu. Zaczęły powstawać nowe odmiany ćwiczeń, a kluby zaczęły pojawiać się jak grzyby po deszczu.

warto zerknąć:  Jak dbać o zdrowie intymne?

3. Rodzaje zajęć fitnessu

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, fitness to nie tylko jeden rodzaj ćwiczeń, lecz raczej sposób dbania o swoją kondycję. Istnieje wiele różnych odmian, które dzielimy przede wszystkim ze względu na to, jaki efekt chcemy uzyskać.

  • Zajęcia poprawiające kondycję fizyczną – do tej grupy możemy zaliczyć przede wszystkim klasyczny aerobik i wszelkie ćwiczenia „cardio”. To wszystko to, przy czym naprawdę się spocimy, a czasami może nam brakować oddechu;
  • Zajęcia kształtujące sylwetkę – dzięki nim jesteśmy w stanie wzmocnić swoje mięśnie i je wymodelować. Jeśli na tym Wam zależy, to sprawdźcie koniecznie w swoim klubie zajęcia takie jak fit ball czy body pump;
  • Zajęcia mieszane – to również bardzo popularna odmiana ćwiczeń. Zwykło się ją nazywać zajęciami ogólnorozwojowymi. Od trenera zależy, czy na konkretnym spotkaniu skupiamy się na wzmocnieniu mięśni czy wydolności układu krążenia. Popularnym przykładem jest tu na pewno crossfit;
  • Zajęcia relaksacyjne – to forma ćwiczeń, która pozwala organizmowi na wyciszenie. Nie rzadko towarzyszy jej również rozciąganie. Jeśli tego właśnie Wam potrzeba, to sprawdźcie koniecznie stretching i jogę.
warto zerknąć:  Dla kogo dieta bezglutenowa

To, jakie ćwiczenia wybierzesz, powinno zależeć od Twojej kondycji, a także tego, co chcesz osiągnąć. Warto pamiętać również o tym, że fitness powinien byś połączony ze zdrowym trybem życia, czyli również z dietą.