Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna otwierać sklepy internetowe. Ludziom nie chce się wychodzić z domów, dlatego wolą kupować w sieci. Jednak, aby zyskać zaufanie klientów internetowych, właściciele firm muszą pamiętać o kilku zasadach. Przypominamy o najważniejszych kwestiach podczas prowadzenia firmy w internecie.
- Firma w sieci ― podstawowe informacje
- Regulamin sklepu internetowego
- Polityka reklamacyjna w sklepie internetowym
- Sprzedaż w sieci, a ochrona danych osobowych
Firma w sieci ― podstawowe informacje
Biznes w sieci, tak samo jak każdą firmę, należy zarejestrować, czyli posiadać NIP, REGON, firmowe konto bankowe oraz siedzibę. Następnie musimy skupić się na zakupie domeny lub serwera. Warto pamiętać, że domena jest poniekąd wizytówką naszego sklepu, dlatego powinna być krótka i łatwa do zapamiętania. Kolejnym elementem jest odpowiednia grafika oraz oprogramowanie sklepowe, które umożliwi dokonywanie i opłacanie zamówień.
Prowadzenie firmy w sieci wiąże się także z wieloma formalnościami i normami prawnymi. Dlatego nie obejdzie się tutaj bez doświadczonego prawnika. Sprawami przedsiębiorców w internecie zajmują się specjalne kancelarie prawne świadczące usługi z zakresu szeroko pojętego prawa elektronicznego. Pomogą one w stworzeniu regulaminu sklepu internetowego, a także zajmą się wszelkimi przepisami dotyczącymi świadczenia usług drogą elektroniczną.
Regulamin sklepu internetowego
Regulamin sklepu internetowego to nic innego jak umowa zawierana między właścicielem sklepu a kupującym. Dlatego oparty jest na konkretnych aktach prawnych. Dokument ten jest obowiązkowy i przede wszystkim musi określać warunki zawarcia umowy sprzedaży, a także zawierać informacje na temat reklamacji produktów oraz odstąpienia od umowy. Powinien się w nim znajdować adres przedsiębiorstwa, poczty elektronicznej oraz numer telefonu lub faksu. Regulamin to pierwszy krok do komunikacji z klientem, dlatego powinien zostać napisany jasno i przejrzyście, tak aby był zrozumiały dla kupujących.
Polityka reklamacyjna w sklepie internetowym
Reklamacje to najmniej przyjemna część prowadzenia sklepu. Dlatego, aby uniknąć niepotrzebnych konfliktów z klientami, polityka reklamacyjna powinna być jasno przedstawiona na naszej stronie internetowej. Klient powinien mieć łatwy dostęp do informacji na temat miejsca i sposobu składania reklamacji, zasad jej rozpatrywania, a także prawa odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od daty jej zawarcia. Musimy także pamiętać, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową, jeżeli ta ujawni się przed upływem 2 lat od daty wydania produktu.
Sprzedaż w sieci, a ochrona danych osobowych
Kwestia ochrony danych osobowych jest bardzo ważna dla konsumentów. Dlatego należy ich poinformować, czy gromadzone przez nas dane osobowe udostępniane są innym podmiotom. Warto także zawrzeć informacje na temat możliwości wglądu, aktualizacji czy usunięcia danych z naszej bazy. Ponadto właściciel, czyli administrator bezpieczeństwa informacji w sklepie internetowym, zobowiązany jest do sprawdzania zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania.