Podczas przeglądania popularnych stron z ogłoszeniami, można zauważyć, że lwią część anonsów stanowią te oferujące zatrudnienie na stanowisku doradcy klienta. Sprawdziliśmy, w jakich branżach najczęściej poszukuje się doradców klienta oraz gdzie potencjalni pracownicy mogą znaleźć najbardziej wartościowe oferty pracy.
Co musisz wiedzieć o pracy doradcy klienta? Gdzie szukać ofert?
Praca na stanowisku doradcy klienta to praca z ludźmi. W związku z tym osoba, która aplikuje na stanowisko, powinna posiadać pewien zestaw cech, które ułatwią jej realizowanie stawianych przed nią zadań. Należą do nich przede wszystkim: komunikatywność, otwartość, wysoka kultura osobista, odpowiedzialność, zaangażowanie, empatia. Docenianymi cechami pracowników są również biegła znajomość języków obcych (głównie angielskiego) i branży. W niektórych przypadkach konieczne będą także kierunkowe studia wyższe. Posiadając ten zestaw cech oraz umiejętności, można szukać zatrudnienia jako doradca klienta w: sprzedaży, bankowości, motoryzacji, ubezpieczeniach, nieruchomościach, biurach podroży. Dodatkowo pracownicy tego typu potrzebni są w: usługach komunikacyjnych, medycznych, finansowych oraz jako wsparcie techniczne. Praca może mieć charakter zdalny, hybrydowy lub stacjonarny.
Wiele ofert pracy dla doradców klienta w każdej branży znaleźć można w popularnych serwisach, w których publikowane są ogłoszenia pracodawców, np. GoWork.pl. Ponadto propozycje zatrudnienia na tym stanowisku umieszczane są także na ogólnotematycznych stronach z anonsami – wiele z nich posiada specjalną zakładkę „Praca”. Oferty można znaleźć również w witrynach pracodawców, w social media (np. na grupach dla osób poszukujących pracy w danym mieście). Niezwykle praktyczna może być także poczta pantoflowa.
Doradca klienta w banku – zarobki, obowiązki
Praca w bankowości jest trudna i odpowiedzialna. Zazwyczaj karierę rozpoczyna się jako opiekun klienta indywidualnego. Do głównych zadań na tym stanowisku należą:
- prezentowanie oferty instytucji,
- obsługa wniosków kredytowych,
- przygotowywanie umów oraz innych dokumentów,
- otwieranie rachunków bankowych,
- wykonywanie operacji kasowych,
- realizacja planów sprzedażowych,
- kompleksowa obsługa klienta,
- telemarketing,
- współpraca z innymi działami,
- kształtowanie pozytywnego wizerunku banku,
- prowadzenie akcji promocyjnych.
Ogromnym plusem pracy jako doradca klienta w banku jest możliwość szybkiego awansu. Oprócz opiekunów klientów indywidualnych zatrudnia się także doradców: małych i średnich przedsiębiorstw, klientów bankowości prywatnej, korporacyjnych oraz strategicznych. W zależności od stanowiska średnie zarobki na stanowisku doradcy klienta w banku wynoszą od 4.000 zł do 18.000 zł brutto. Najsłabiej opłacani są pracownicy zatrudnieni jako doradca klienta indywidualnego, czyli w sektorze bankowości detalicznej, a najlepiej doradcy klienta strategicznego – zajmujący się bankowością przedsiębiorstw. Zazwyczaj opiekunowie klienta w banku pracują na cały etat i otrzymują od pracodawcy umowę o pracę.
Jakie zadania ma doradca klienta w salonie samochodowym? Ile zarabia?
Doradcy klienta w salonach samochodowych mogą być także nazywani dealerami. Do ich głównych zadań należy obsługa klienta w zakresie sprzedaży pojazdów – od zdiagnozowania potrzeb kupującego, poprzez przedstawienie dostępnych możliwości, zaprezentowanie pojazdu, przygotowanie oferty aż do sfinalizowania sprzedaży. Ponadto jego obowiązkami są wydawanie pojazdów oraz obsługa posprzedażowa. Nie są to jednak jedyne zadania. Doradca klienta w salonie samochodowym musi także: aktywnie pozyskiwać nowych klientów, nawiązywać i utrzymywać z nimi relacje, monitorować rynek i analizować zachowania konkurencji oraz współpracować z innymi działami salonu. W zakresie obowiązków dealera samochodowego bardzo często leży także doradztwo w zakresie leasingów oraz kredytów. Jak wynika z badań, doradcy klienta w salonach samochodowych zarabiają średnio 5800 zł brutto. Warto jednak zaznaczyć, że w wielu przypadkach ich wypłata uzależniona jest od premii wypracowanej w ciągu miesiąca. Podobnie jak w przypadku pracy w bankowości, dealerzy samochodowi zazwyczaj pracują na cały etat na podstawie umowy o pracę.
Jakie są zarobki i obowiązki doradców klienta w sklepach?
Sklepy z odzieżą, obuwiem, wyposażeniem wnętrz, kosmetykami, sprzętem sportowym, elektroniką, księgarnie… wszędzie tam zatrudniani są doradcy klientów, których głównym zadaniem jest pomoc kupującym w doborze produktów, które jak najlepiej będą dopasowane do ich potrzeb, preferencji oraz zasobności portfela, a także obsługa posprzedażowa. Dodatkowo na stanowisku wymagane są: prezentowanie oferty sklepu, pozyskiwanie klientów, budowanie z nimi trwałych reflacji, dbałość o dostępność i odpowiednią ekspozycję oraz oznakowanie sprzedawanych produktów, troska o wygląd salonu. Bardzo ważne jest realizowanie wcześniej nałożonych planów sprzedażowych i wyrabianie targetów. Doradca klienta w sklepie zarabia średnio od 2.900 zł do 3.500 zł brutto. Jak wynika z ankiet, najlepiej wynagradzani są pracownicy sprzedający AGD, RTV i artykuły przemysłowe, a najsłabiej odzież, dodatki i obuwie. Warto zaznaczyć, że bardzo często oferowaną formą zatrudnienia w tym zawodzie jest umowa zlecenie. Dodatkowo doradcy klienta w sklepach niejednokrotnie pracują na część etatu (np. pół, co oznacza, że wyrabiają około 20 godzin tygodniowo). Przedstawione wyżej stawki dotyczą pełnoetatowych pracowników.
Czym zajmuje się i ile zarabia doradca klienta w ubezpieczalni?
Doradca klienta w ubezpieczalni nazwany jest także doradcą ubezpieczeniowym oraz agentem ubezpieczeniowym. Zazwyczaj stanowiska te nie różnią się zakresem wykonywalnych obowiązków i należą do nich:
- pozyskiwanie klientów,
- budowanie długotrwałych relacji z nimi,
- przygotowanie i przedstawienie oferty,
- rozpoznawanie potrzeb klientów i dobieranie odpowiednich dla nich produktów,
- realizacja targetów,
- budowanie pozytywnego wizerunku firmy,
- współpraca z działem zajmującym się likwidacją szkód.
Praca doradcy ubezpieczeniowego realizowana jest zarówno stacjonarnie w biurze, jak i w terenie. Agent ubezpieczeniowy zarabia średnio 3.000 – 4.000 zł, jednak jego wynagrodzenie opiera się na systemie prowizyjnym, przez co bardzo trudno określić konkretnie jakie mogą być zarobki na tym stanowisku. Zależy to od umiejętności danego doradcy. Zatrudnienie można podjąć zarówno na pół, jak i cały etat.
Myślę sobie, że jak za taką pracę, to nie są to duże zarobki. Dla mnie chyba najgorszy rodzaj pracy – z ludźmi. No a jak jeszcze piszecie, jakie są obowiązki, no to w ogóle człowiek orkiestra. Mam nadzieję, że kiedyś się to zmieni. Choć z drugiej strony skoro ludzie w to idą, to muszą być zadowoleni.